Łożyska walcowe to specyficzna forma łożysk tocznych, w których elementem pośredniczącym w przenoszeniu obciążeń między wałem a oprawę, są małe wałeczki. W klasycznych łożyskach kulkowych, są to kulki. Zastosowanie w tym przypadku wałeczków będzie nieść za sobą określone korzyści, ale także ograniczenia. Zresztą, z tego tez względu powstają różnorodne łożyska, aby możliwe było jeszcze lepsze łożyskowanie elementów ruchomych w pewnych, ściśle określonych warunkach. Dlatego też, łożyska walcowe, będą się idealnie sprawdzać w określonych zastosowaniach, zaś w innych przypadkach, nie zdadzą egzaminu i lepszym wyjściem będzie zastosowanie innego typu łożyska.

Podział łożysk walcowych.

Na samym początku możemy nadmienić, iż łożyska walcowe dzielą się na dwie grupy, czyli na łożyska walcowe oraz łożyska walcowe wzdłużne. Każda z tych grup posiada swoje charakterystyczne cechy konstrukcyjne, a co za tym idzie, będą także przeznaczone do zupełnie odmiennych zastosowań.

Łożyska walcowe poprzeczne

Pierwszym typem są łożyska walcowe poprzeczne, w której to grupie wyróżnimy dodatkowe dwie podgrupy, czyli łożyska jednorzędowe oraz wielorzędowe. Są to łożyska rozłączne, zaś wałeczki prowadzone są przez bieżnie pomocnicze jednego z pierścieni. Dodatkowo, są one utrzymywane w pierścieniu przez odpowiednio wyprofilowany koszyczek. Zapewnia to o wiele prostszy i łatwiejszy montaż, nawet kiedy mamy do czynienia z bardzo ciasnym osadzeniem obu pierścieni. Dodatkowo, pozwala to na niewielkie osiowe przesunięcia wału względem oprawy w czasie pracy łożyska.

Łożyska walcowe poprzeczne jednorzędowe są stosowane przede wszystkim przy przenoszeniu obciążeń promieniowych, zaś dwurzędowe zarówno do osiowych jak i do promieniowych.

Łożyska walcowe wzdłużne.

Łożyska z tej grupy sprawdzają się przede wszystkim w przypadku łożyskowań, gdzie nośność łożysk kulkowych jest niewystarczająca. Charakteryzują się one wiec o wiele większa od nich nośnością, co pozwala na przenoszenie obciążeń w o wiele większym zakresie. Warto też zwrócić uwagę na ich stosunkowo prostą konstrukcję, co sprawia i zabudowa ich jest również banalna. Składają się z pierścienia wewnętrznego osadzonego na wale oraz zewnętrznego osadzonego w oprawie. Pomiędzy pierścieniami znajdują się wałeczki osadzone w koszyku, jako element toczny, pośredniczący w przenoszeniu obciążeń.

Przede wszystkim są to łożyska jednokierunkowe, a więc mogą przyjmować obciążenia osiowe tylko w jednym kierunku. Bardzo ważną kwestią dotyczącą ich bezawaryjnej eksploatacji, jest fakt, iż należy je okresowo poddawać minimalnemu obciążeniu, co pozwoli utrzymać łożysko w odpowiedniej kondycji do czasu, kiedy będzie niezbędne przy przenoszeniu właściwych obciążeń.

Podsumowanie

Możemy więc powiedzieć, iż łożyska walcowe to dość szeroka grupa łożysk o zróżnicowanej konstrukcji i tak samo zróżnicowanym zastosowaniu. Są one jednakże bardzo popularne i dość szeroko stosowane w wielu maszynach i urządzeniach, głównie przemysłowych.

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *